A magyarországi taxizás története

Written by on 2021. 01. 21

A köznépnek hosszú éveket kellett várnia arra, hogy kipróbálhassa a ló nélküli „száguldozás” élményét, mivel Magyarországon meglehetősen későn, csak 1913 júniusában indult el a taxi szolgáltatás.

Taxisok a Keleti pályaudvarnál (Kép: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára)

A leendő bérfuvarosoknak 500 koronát kellett területhasználati díjként megfizetniük  és különleges sofőrengedély birtokában, egyenruhában kezdhették csak meg a fuvarozást. Hamarosan az újságok már az első taxis tüntetésről is beszámolhattak, mivel a kocsisok alacsony fizetésért és a bevételből nem részesülve dolgoztak, ami így elég szerény megélhetést biztosított a számukra.

Eleinte két taxis társaság rivalizált egymással, majd ezek összeolvadtak, így keletkezett a Magyar Automobil Közlekedési Rt., amely a Kerepesi úton működtette telephelyét, ahol az ország első benzinkútja működött, nyolc tartállyal. Ez a töltőállomás még nem szolgált ki magánkuncsaftokat, csupán a cég közel 100 autójába tankolták itt az üzemanyagot. A magántankolásra egészen 1924-ig kellett várni.

Jazzy Lexikon minden hétköznap 10:00 és 16:00 között; hétvégente 13:00 és 16:00 között, a 90.9 Jazzy-n.

További érdekességek a magyarországi taxizásról: bpromantikaja.blog.hu

 


90.9 Jazzy

Jazzy Rádió