Minden idők 10 legjobb zenei albuma


2020.09.24 15:33

90.9 Jazzy Radio on 2020. 09. 24

Az amerikai Rolling Stone magazin frissítette minden idők 500 legjobb albumát, melyből mi kiragadtuk a top 10-et. Aretha Franklin „I Never Loved A Man The Way I Love You” című albuma a 13., Michael Jackson „Thriller”-e a 12. helyen végzett, ha bárki rajtunk kívül hiányolná őket a top 10-ből. Előre szólunk, lesznek még meglepetések.

10. Lauryn Hill, ‘The Miseducation of Lauryn Hill’ Ruffhouse/Columbia, 1998

Az album egyik különlegessége, hogy Lauryn Hill vette kezébe az irányítást a felvételi folyamat szervezésében, ő írta, gyártotta, és vezette az olyan közreműködőket, mint John Legend zongorista, aki épp egyetemi tanulmányait végezte, mikor felhívták, hogy menjen New Jersey-be albumot készíteni Hill-el és az akkor még szárnyait próbálgató R&B előadóval, D’Angelo-val. Az albumban közreműködött még Mary J. Blige is, aki az „I Used to Love Him” című című dalban vállalt duettet Hill-el.

Az album összes dalát az őszinteség és a tisztaság jellemzi, a „To Zion” című szám például részletesen mutatja be Hill küzdelmeit ambíciózus szakemberként és újdonsült anyaként. A 90-es években, mikor a pop egyre jobban digitalizálttá és leegyszerűsítetté vált, Hill friss és nyers albuma különösen üdítően hatott és mindenki tetszését elnyerte.

9. Bob Dylan, ‘Blood on the Tracks’
Columbia, 1975

Bob Dylan élőben mutatta be az album nyitó dalát, a „Tangled Up in Blue”-t, miután két évig írta és tíz évig „élte át” az albumot. Az album a személyes válsága köré összpontosul, többek között Sara Lowndes-szel kötött házasságának összeomlása inspirálta.

„Sokan azt mondták nekem, hogy élvezettel hallgatták végig az albumot” – mondta Dylan nem sokkal azután, hogy az album mind a kritikusok, mind a nagyérdemű körében hatalmas sikert aratott. „Nem tudom, hogyan viszonyuljak ehhez – mármint, hogy az emberek élvezik az ilyen típusú fájdalmat”.

8. Prince and the Revolution, ‘Purple Rain’
Warner Bros., 1984

„Úgy gondolom a Purple Rain a legavantgárdabb „lila” dolog, amit valaha létrehoztam” – mondta Prince 1986-ban. Még mindig csak egy néhány slágeres feltörekvő sztár volt, mikor az a merész ötlete támadt, hogy az eddigi életére alapozva készít egy filmet és a következő albuma lesz a filmzene. Mikor 1984-ben megjelent, ő lett az első előadó, aki rendelkezett top 1-es dallal, albummal és filmmel.

7. Fleetwood Mac, ‘Rumours’
Warner Bros., 1977

A Rumours-szal a Fleetwood Mac a zűrzavaros magánéletetből dallamos közművészetet csinált. Az albumról mindent elmond, hogy a zenekar mindkét párja – John McVie basszusgitáros és Christine McVie énekes-billentyűs, valamint Lindsey Buckingham gitáros és Stevie Nicks énekes – szakított az album elkészültével.

„Az egész házban bulik zajlottak. Elképesztő. Félelmetes. Hatalmas mennyiségű tiltott szer (…). Egybemosódott nappalok és éjszakák” – mondta John McVie az album készüléséről.

6. Nirvana, ‘Nevermind’
Geffen, 1991

Kevés album gyakorolt olyan elsöprő hatást egy generációra, mint a Nevermind. Hirtelen minden tizenéves punk lett és mindenki úgy akart kinézni, mint az énekes-gitáros Curt Cobain. Az album fő alkotójára viszont – aki alapból is problémákkal küzdött – olyan katasztrofális hatással volt a siker, hogy 1994-ben öngyilkos lett. Curt Cobain egyedi riffjei, maró énekhangja és ravaszul homályos szövegei azonban vitathatatlanul visszahozták a rock and roll már-már elfeledett értékeit a 90-es évekre.

5. The Beatles, ‘Abbey Road’
Apple, 1969

„Ez egy nagyon boldog album” – mondta George Martin zenei producer. „Azt hiszem, azért ilyen boldog, mert mindenki azt hitte, ez lesz az utolsó.” Valóban, az Abbey Road – melyet 1969 nyarán két hónap alatt vettek fel – majdnem egyáltalán nem készült el. Az év elején a Beatles a felbomlás küszöbén állt, a tagok kimerültek voltak és dühösek egymásra. Ennek ellenére a banda elhatározta, hogy ugyanazzal a dicsőséggel vág neki ennek az albumnak, mint amivel az évtized elején bevonzották a világot – összeültek az Abbey Road Studios-ban, hogy elkészítsék eddigi legletisztultabb albumukat.

4. Stevie Wonder, ‘Songs in the Key of Life’
Tamla/Motown, 1976

Az 1976-ban megjelent album az élet összes szegmensét körülöleli – kezdve a fürdőkádban lévő csecsemő felhőtlen örömével (Isn’t She Lovely; amibe Wonder kislányának kuncogása és kiáltásai is bekerültek), folytatva a zenei hősökhöz való tisztelgéssel („Sir Duke”), befejezve a társadalom legnagyobb problémáiról való elmélkedéssel. Wonder minden elképzelhető zenei forrásból merített, hogy a zenetörténelem egyik legszínesebb és legteljesebb albumát létrehozza.

3. Joni Mitchell, ‘Blue’
Reprise, 1971

Füstös és introspektív borítójától a határok nélküli szövegírásig mindent figyelembe véve, a Blue az első olyan album, melyben egy jelentős rock- vagy pop előadó ilyen mértékben megnyílik. Mitchell „szakítós albuma” egy mai napig páratlan színvonalat állított fel a vallomásos költészet számára a popzenében. Az akusztikus hangszerelés és Mitchell oktávok között ugráló hangja az előadót egy magányos festőként ábrázolja, aki élete minden szívfájdalmáról énekel.

2. The Beach Boys, ‘Pet Sounds’
Capitol, 1966

Az aranyos kaliforniai fiúk szörfzenekaraként indult Beach Boys a 60-as évek közepén új vizek felé kezdett el evezni. A dalszerző zseni, Brian Wilson többet akart: összetettebb formákat, új hangulatokat, egy nagyobb gondolati egységet megjelenítő nagylemezt. A Pet Sounds tulajdonképpen teljes egészében Brian Wilson műve – a felvételek úgy zajlottak, hogy a szerző kiszállt zenekara turnéjából, otthon maradt, ráadásul a hangszeres részek jelentős részét is felkért stúdiózenészek abszolválták. A Pet Sounds egy zenei kaleidoszkóp: beat, pop, jazz, klasszikus és kortárs zene kapcsolódik össze addig sosem hallott egységgé.

1. Marvin Gaye, ‘What’s Going On’
Tamla/Motown, 1971

A Motown Records elsősorban a kockázatos szöveg miatt először nem akarta engedni az album elkészítését, de a „What’s Going On” című dal hatalmas sikere után Gaye kapott összesen egy hónapot az album összerakására. „Nyomás alatt és depressziós állapotban dolgozom a leghatékonyabban”- mondta akkor Gaye. „A világ soha nem volt még olyan nyomasztó, mint most. Elpusztítjuk a bolgyót, megöljük a fiatalokat az utcán, és szerte a világon háború van. Az emberi jogok… ez a téma.”

Gaye erre az albumra a legelképesztőbb énektudását engedte szabadjára. Az ének nagy része dallamhoz alakított improvizáció, melynek hangulata azonos az album mondanivalójával.

Források: 1 2


90.9 Jazzy

Jazzy Rádió