Rá vagy függve a telefonodra? Teszteld le magad!


2020.09.10 16:24

90.9 Jazzy Radio on 2020. 09. 10

Próbáld meg figyelmen kívül hagyni az értesítést. Ne olvasd el az üzenetet. Kapcsold ki a telefonod. Sokunk számára az internet és a közösségi média olyan létszükségletté vált, mint az étel vagy a folyadék.

Mindenki saját magát csapja be azzal, ha úgy gondolja, nem kötődik érzelmileg és pszichológiailag a telefonjához/ tabletjéhez/ laptopjához/ internethez. Ma már egy kis időre sem egyszerű elszakadni az elektronikus eszközeinktől és nem is olyan nehéz kitalálni, hogy miért.

Maslow hagyományos szükséglet-hierarchiája szerint az öt elsődleges követelmény a fiziológiai szükségletek, a biztonság, a szeretet és az elfogadás, az önbecsülés és végül az önmegvalósítás. A COVID-19 vírus sok egyéb dolog mellett egyértelművé tette, hogy az új Maslow-piramisnak helyet kell adnia a technológia és a közösségi média által gyakorolt hatásnak, amely az utóbbi időben életünk minden részére kiterjedt. Teljes mértékben érthető, hogy a webes hozzáférés megalapozza az új ranglistákat, hiszen a folyamatos kapcsolat elengedhetetlenné vált az életünkben.

Hogy gyors képet kapj a probléma kiterjedtségéről, próbálj ki magadon néhány egyszerű kísérletet.

1. Némítsd le a telefonodat és tedd el egy fiók vagy szekrény mélyére 30 percig valamikor reggel 9 és délután 6 óra között!

Első ránézésre bárkinek képesnek kéne lennie arra, hogy fél órán keresztül nélkülözze az eszközeit különösebb megpróbáltatás nélkül. Az eredményen viszont általában mindenki meglepődik.

Ezt a kis feladatot aggasztóan kevés ember tudja végrehajtani anélkül, hogy akár egy alacsony késztetést is érezzen aziránt, hogy kivegye eszközét az elzárt helyről. A mai világban mindenki rohan valahová, ezért általában nem a kényelem és a következetesség vezérli az embert, hogy a fiók mélyére nyúljon, hanem a kényszer. Megfigyelhető, hogy a gyerekek számára a fél óránál sokkal kevesebb idő is nehézkessé válik, ha azt valamilyen kütyü nélkül kell eltölteniük.

2. Ülj 20 percig csendben egyedül anélkül, hogy a telefonod vagy bármilyen másik eszköz képernyőjét néznéd.

Ma pontosan ugyanolyan sürgősséggel és ugyanazon okból ragadja meg valaki a telefonját, mint ahogy egy függő nyúl a cigarettájáért. A kézmozdulat és az eszközzel való “érintkezés” mind a nyugalom érzetét keltheti az emberben és 20 perc ezek nélkül igazi megpróbáltatás lehet néhányak számára. A közösségi média görgetése sajnos ma egy gyors, könnyű és kielégítő megoldást nyújt azoknak, akik nyugalomra vágynak.

3. Állj ellen a kísértésnek! 10 percig ne nézz rá a telefonodra, miután meghallod az értesítést.

Ha azt hiszed, csak a kutyák viselkedésében elevenedik meg Pavlov híres kísérlete, csak figyeld meg mit csinálnak barátaid vagy családtagjaid, mikor meghallják a pittyegő hangot. Feltehetőleg te sem jársz nagyobb sikerrel, mikor ellen kell állni a reflexszerű mozdulatnak, hogy a telefonod után nyúlj.

Nem tudjuk visszafogni a kezünket, pedig a legtöbbször csalódnunk kell, hiszen meglepő módon megint nem arról kaptunk üzenetet, hogy 1 millió dollárt örököltünk egy rég elveszett távoli rokon után. Ám ez sajnos senkit nem fog megakadályozni abban, hogy újra és újra a telefonja után nyúljon a hang után.

Sajnálatos módon egyre többször bebizonyosodik, hogy a technológia milyen irányító hatással van mindennapjainkra. Minél előbb korlátozni kell az elektronikai eszközök befolyását az életünkre, hiszen nemsokára már túl késő lesz.

Forrás: 1 2 3


90.9 Jazzy

Jazzy Rádió