Viszlát, influencer évtized!


2019.12.17 13:57

90.9 Jazzy Radio on 2019. 12. 17

2010. október 6-án minden megváltozott. Aznap reggel egy olyan új fénykép-megosztó applikáció kezdte meg működését, amely mára a fiatalok körében a Facebooknál is népszerűbb lett. Ez az applikáció nem más, mint az Instagram.

Az alkalmazás alkotói az Instagramot eleinte egy helymeghatározó rendszernek szánták, de hamar realizálták, hogy sokkal több van benne. Rájöttek, hogy van egy betöltetlen piaci rés, mivel nincs más olyan okostelefonnal is elérhető közösségi médiai platform, amely képek által lenne dominálva. Sejtésük beigazolódott, hiszen összesen 3 hónap alatt több, mint 1 millióan regisztráltak fel rá. A Facebook 2012-ben 1 milliárd dollárért megvette az alkalmazást, a többi pedig már történelem. A tavalyi évben az Instagram már havi 1 milliárd aktív felhasználóval rendelkezett.

A pillanatfelvételeken alapuló alkalmazáson bármilyen képet meg lehet osztani. A legtöbb ember nyaralásos fényképeket, vagy szexi, stratégiailag összeállított önportrékat posztol. Mások számára azonban ez egy pénzügyi lehetőséget rejt. Az olyan emberek megnevezésére, akik kimagasló követés-számukat különböző termékek eladására használják fel, 2016-ban megalkották az ‘influencer’ szót, amely magyarul véleményvezért, vagy befolyásolót jelent.

A MySpace volt az első olyan platform, ahol az ‘ismerősök’ száma mutatta mindenki népszerűségét. 2004-ben megalakult a Facebook, ahol szintén ‘ismerősök’ által lehetett egymáshoz kapcsolódni, viszont a 2006-ban induló Twitter már a ‘követő’ kifejezést használta. Ahogy egy új évtizedbe léptünk, a közösségi média nyelvezete közelebb került a rajongáshoz és a követéshez.

Mire az Instagram megindult 2010-ben, már minden készen állt a ‘követői modell’ kiépítéséhez. A fotó-központúság pedig megnyitotta a teret a legnépszerűbb használóknak arra, hogy hűséges követőiket vásárlókká változtassák például azzal, hogy divatmárkákkal társulnak és posztjaikkal befolyásolják az embereket, hogy vegyék meg a termékeket. Valóságshow sztárok, mint Kim Kardashian arra használták ezt a lehetőséget, hogy népszerűségüket egy egészen más szintre emeljék. De alacsonyabb szinteken is, az influencerkedés az évtized végére erős jelenséggé vált.

Kim Kardashian Instagram-képe

Az influencerek terjedését a közösségi média egyik káros hatásaként emlegetik, főleg a felhasználók önértékelésével kapcsolatosan. A következő évtized fogja megmutatni, hogy ezt bármilyen módon lehet-e orvosolni, vagy a kései kapitalizmus sok más termékéhez és eszközéhez hasonlóan az influencerkedés egybe fogja olvasztani az ‘énképet’ az eladásokkal és a termékekkel.

Szerencsére az előjelek azt mutatják, hogy nem marad minden így. Néhány márka esetében már meg is figyelhető a virágzó influencer marketing elutasítása, különösen mivel fenntarthatóbb, vagy érték-alapú üzleti modelleket akarnak átvenni. Tehát az influencerek változhatnak, hiszen már láthattuk, hogy olyan közszereplők, mint David Attenborough, vagy Greta Thunberg is influencerekké tudtak válni.

Greta Thunberg, a környezetvédelmi influencer

Az influencerkedés mindig is létezett, de az általa gyakorolt hatás folyamatosan változik a közösségi médiának köszönhetően. 15 nap múlva pedig már egy új évtizedbe lépünk a rendszeresen fejlődő internettel együtt. Vajon hogyan fog kinézni ez a rendszer 2030-ban?

Források: 1 2 3 4 5 6


90.9 Jazzy

Jazzy Rádió